‘Op Talentperron word ik als mens gezien’
Brecht van den Berg heeft twee masters in de rechtsgeleerdheid. In de juridische wereld liggen volop banen voor het oprapen. ‘Toch is dat niet waar mijn hart ligt. Ik mis het sociale aspect bij veel juridische functies’, vertelt Brecht. ‘Dat ontdekte ik tijdens veel persoonlijke ontwikkeling en een periode van solliciteren. Een baan binnen het sociale domein blijkt lastig te vinden, want organisaties als gemeenten vragen vaak om ervaring op hun vakgebieden.’
Topsport verleden
‘Als voormalig turnster heb ik een topsport verleden. Presteren zit in mijn bloed. Dat vormt van nature mijn drijfveer, ook op het gebied van werk’, vervolgt Brecht. ‘Ik dacht dat alleen een ‘togaberoep’ voor mij goed genoeg was, met minder wilde ik geen genoegen nemen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik over kwaliteiten beschik die mij een andere richting gaven, maar waar ik veel meer voldoening uithaal voor mezelf en van toegevoegde waarde ben voor de maatschappij. Daarom zocht ik een baan die naast juridische ook sociale elementen heeft. Hoe kon ik daar komen met twee masters in de rechten op zak? Dat heb ik ontdekt op Talentperron.’
Leerplichtambtenaar
‘Ik ontmoette Brecht op een banenbeurs in Martiniplaza’, zegt Talentperron-gids Michel van den Berg. ‘Vervolgens hebben we een afspraak gemaakt op Talentperron en uitgebreid met elkaar gesproken. Ik heb Brecht een talententest laten afnemen. Daarbij vielen me direct de sociale competenties van Brecht op. Omdat ik inmiddels over een aardig groot netwerk beschik binnen het sociale domein van onze arbeidsmarktregio, stuitte ik op het werk van leerplichtambtenaar. Een functie met een mix van juridische en sociale kenmerken.’
Brecht reageerde in eerste instantie terughoudend op de suggestie van Michel. ‘Ik zag mezelf niet als ambtenaar. Die ambitie had ik ook niet. Ik dacht dat ik dan de hele dag op een kantoor zou zitten en leerlingen die spijbelden een sanctie moest opleggen. Dat beeld bleek helemaal onjuist’, legt Brecht uit. ‘Als leerplichtambtenaar voer je bijvoorbeeld gesprekken met ouders, leerlingen, schooldirecteuren of instanties zoals de Jeugdzorg. Je probeert met veel inlevingsvermogen het beste voor alle partijen te bereiken waarbij het belang van het kind centraal staat. Tussen het spijbeldelict en het proces-verbaal zitten een heleboel stappen waarbij mijn sociale kwaliteiten, analytisch vermogen en de verbindingen leggen tussen mensen goed tot hun recht komen. Bovendien is het een baan waarin ik mezelf enorm kan ontwikkelen en kan groeien.’
Krachten en kwaliteiten
‘Ik heb eerst zes maanden gewerkt als leerplichtambtenaar in Hoogeveen. Gedurende deze periode ben ik ook begonnen aan de opleiding tot Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)’, licht Brecht toe. ‘Per 1 mei ben ik gestart als leerplichtambtenaar in Groningen en heb ik de BOA-opleiding afgerond.’ Michel vult aan: ‘De gemeente Groningen biedt over het algemeen best veel doorgroeimogelijkheden. Dat is belangrijk voor Brecht. Ik ben blij dat ze het zo naar haar zin heeft bij de gemeente.’
‘Op Talentperron heb ik ontdekt dat er diverse baankeuzes zijn die bij mijn krachten en kwaliteiten passen’, zegt Brecht. ‘Michel wist als geen ander de kern van mijn verhaal eruit te filteren door de tijd voor me te nemen en gebruik te maken van zijn netwerk. Ik word er als mens gezien en ik heb inzichten gekregen die ik eerst niet had. Talentperron kan de juiste verbindingen leggen tussen mensen en werkgevers of (opleidings)organisaties. Dat vind ik een prachtige meerwaarde.’
Voor iedereen
‘Talentperron is er voor iedereen, ongeacht je (opleidings)achtergrond’, geeft Michel aan. ‘Of je nu studeert, op zoek bent naar (ander) werk of wilt testen wat je kwaliteiten zijn die je kan toepassen bij jouw oriëntatie op de arbeidsmarkt, iedereen is welkom!’