Dankzij Talentperron leren we onze studenten beter kennen
Coördinator beroepspraktijkvorming Mirjam Magermans van het Alfa-college in Groningen maakte in 2022 zelf een afspraak voor een kennismaking met Talentperron. 'Ik werd rondgeleid door een gids die mij van alles liet zien en ontdekken. Na mijn bezoek aan Talentperron dacht ik gelijk: Hier moeten we iets mee doen voor onze studenten. Ik was enorm enthousiast.â
Ontdekkingstocht
Mirjam vertegenwoordigt niveau 2 studenten in de retail, administratie en logistiek. âWe beschikken over een loopbaanprogramma waarbij we studenten binnen een periode van tien weken willen klaarstomen voor een stageplek. In het begin van deze periode brengen ze in groepen een bezoek aan Talentperron. Dit is nu een vast onderdeel van het programmaâ, legt Mirjam uit. âWat wij als opleiding graag willen dat studenten leren en ontdekken over zichzelf, ontdekken ze op Talentperron. Wie ben ik? Wat kan ik? Waar liggen mijn kwaliteiten? Werk ik in de praktijk graag samen met een team of ben ik iemand die liever autonoom aan de slag gaat? Het lijken simpele vragen, maar ze kunnen heel lastig zijn om te beantwoorden. Het zijn in elk geval belangrijke vragen die ze uitvogelen op Talentperron. Het ontdekkingsconcept zet ze aan het denken. En dat is essentieel voor het vinden van een geschikte stageplaats en uiteindelijk voor hun toekomst.â
Passende stageplek
âVoor ons is Talentperron een prachtig middel om de studenten beter te leren kennen en zo een helder beeld te krijgen van hun kwaliteiten en competentiesâ, vervolgt Mirjam. âTijdens onze bezoeken kijken en luisteren wij mee aan de zijlijn met de gesprekken die de studenten hebben met de gidsen. Dan horen wij verhalen die we mogelijk pas later of misschien wel nooit zouden hebben gehoord. Het helpt ons om ze in een vroeg stadium de goede richting op te wijzen en ze te ondersteunen bij het vinden van een passende stageplek.â
Arbeidsmarktoriëntatie
âWij zetten binnen onze opleiding intensief in op arbeidsmarktoriĂ«ntatie aan de hand van gastlessen, praktijkdagen, bedrijfsbezoeken, projecten, et cetera. Op de twee beroepsdagen hanteren we het principe âgeen uren, geen murenâ waardoor we de ruimte hebben om al deze activiteiten met elkaar te doen. Het is voor ons in alle opzichten belangrijk om het bedrijfsleven bij onze opleidingen te betrekkenâ, zegt Mirjam. âDan kan je bijvoorbeeld denken aan meeschrijven met het curriculum, input geven over studentbegeleiding, examentrainingen aanbieden aan praktijkbegeleiders, banenmarkten organiseren, stageplaatsen genereren en trainingen aanbieden aan praktijkbegeleiders.
Professionele gidsen
âWat ik zeer waardeer, is dat iedereen welkom is op Talentperron. Dat gevoel heb je direct zodra je een stap zet op de grote regiokaart op de vloer. Die kaart vormt een perfecte opening voor een gesprek. Voor ons een heel mooi moment om de studenten te leren kennen. Ze zijn op dat moment immers nog maar net begonnen met hun opleiding. De gidsen zijn professioneel met veel oog voor openheid en respect. Studenten ervaren de gesprekken met de gidsen als prettig, fijn en waardevol. We gaan hier zeker mee door! Ik kan een bezoek aan Talentperron van harte aanbevelen, ook voor andere scholen en bedrijven. De gidsen zorgen voor inzichten bij de studenten waardoor ze verder worden geholpen bij hun oriĂ«ntatie. Hier hebben zowel bezoekers als opleidingsorganisaties en werkgevers veel baat bij.â